Använda känslor i marknadsföring

Att jobba med att väcka känslor är grunden för de flesta stora marknadsföringskampanjer. Känslor fångar in publiken på ett helt annat sätt än logiska argument kan göra.

Några vanliga känslor som används inom marknadsföring inkluderar:

  1. Glädje: Varumärken använder ofta humor och inspirerande innehåll för att skapa en positiv association med sin produkt eller tjänst. Annonser som väcker glädje kan skapa en stark koppling mellan varumärket och kunden. Att göra reklamen rolig är också ett sätt att få människor att faktiskt vilja ta del av den. Tänk på alla roliga reklamfilmer som fortfarande sitter kvar i hjärnan fast du kanske inte har sett dem på TV på 20 år.

  2. Rädsla: Rädsla är en kraftfull drivkraft, och företag kan använda den för att lyfta fram de negativa konsekvenserna av att inte använda deras produkt eller tjänst. Till exempel kan ett försäkringsbolag använda rädsla för att uppmana människor att köpa livförsäkring för att skydda sina nära och kära vid oväntade händelser.

  3. Tillit: Att bygga förtroende med konsumenterna är viktigt för alla varumärken. Genom att betona pålitligheten och kvaliteten på en produkt eller tjänst kan en känsla av tillit skapas och öka sannolikheten för ett köp.

  4. Spänning: Att skapa spänning kring en produkt eller tjänst kan ge en känsla av förväntan och få konsumenter att känna att de måste ha den. Apple är ett bra exempel på ett varumärke som skapar spänning kring sina produkter. Spänningen kan också kopplas ihop med en form av rädsla, nämligen rädslan för att missa ett bra erbjudande (FOMO, fear of missing out).

  5. Nostalgi: Nostalgi kan användas för att skapa en koppling till det förflutna och väcka positiva minnen. Varumärken kan använda nostalgi för att skapa en känsla av förtrogenhet och trygghet med sin produkt eller tjänst.

Kom ihåg att känslor bör användas på ett ansvarsfullt och etiskt sätt inom marknadsföring. Försök inte att manipulera eller utnyttja kundens känslor på ett negativt sätt, det är både otrevligt och i längden ohållbart. Istället bör känslor användas för att skapa en genuin koppling och lägga till värde i kundens upplevelse.

Att till exempel använda ett uttryck som “småkakor som smakar som de gjorde hos mormor” för att marknadsföra ett café, kan förstärka en positiv känsla hos kunden och faktiskt göra att besöket på caféet upplevs som trevligare än det hade gjort om inte denna koppling till mormor (nostalgi) hade presenterats. Då är det förstås också viktigt att caféet faktiskt serverar hembakade, goda kakor. Att försöka klistra på en känsla utan en genuin koppling till produkten får motsatt effekt. Då har du skapat hög förväntan och besvikelsen blir därmed också hög, om du inte kan leva upp till förväntan.


Föregående
Föregående

5 sanningar om rädsla

Nästa
Nästa

Performance marketing eller bygga varumärke?