Så skapar du ett webinar

Alla håller webinar nuförtiden. Är du också sugen på att göra det? Bra! Kör, det är ett utmärkt sätt att möta sina potentiella kunder och låta dem lära känna dig. Men hur gör man ett webinar? Jag lovar att det inte behöver vara svårt, men det är såklart en tröskel du behöver kliva över första gången du ska göra det. I den här artikeln får du steg för steg instruktioner för hur du kan lägga upp jobbet med att skapa och bjuda in till webinar.

Jag jobbar ofta med små organisationer och företag med begränsade resurser. Därför har jag plockat fram en rutin för hur jag kan hjälpa dem, att till låg kostnad och arbetsinsats, bjuda in till ett webinar.

Kamera som filmar en kvinna som pratar.

I den här artikeln kommer jag inte skriva om hur själva innehållet i webinaret bör läggas upp, det här handlar bara om de tekniska steg du behöver ta för att få in publik till webinaret. Jag lägger upp processen i 12 steg:

  1. Sätt en titel och skriv en kort beskrivning av ditt webinar.

  2. Välj en eller flera bilder att jobba med i inbjudan. Om du har en grafisk profil så följer du den. Om du inte har en grafisk profil, alltså bestämt vilka typsnitt, färger och eventuellt typ av bilder du jobbar med, så kan det vara dags att skapa en nu. Du kommer att skapa mycket kommunikation kring webinaret och visuell igenkänning bör vara en del av din marknadsföringsstrategi.

  3. Bestäm vilken plattform du ska hålla ditt webinar på, och skapa en länk dit.
    Jag håller mina och mina kunders webinar som ett vanligt Zoom-möte. Jag har ett betalt konto, men den billigaste varianten. Då kan mitt möte vara hur långt som helst, gratisvarianten har en tidsbegränsning. Jag kan ha max 100 deltagare och det räcker gott och väl i början, det finns möjlighet att betala mer och öka upp antalet deltagare. Om jag vill att webinaret ska vara interaktivt så går det också att jobba med breakout rooms där deltagarna delas upp i mindre grupper. När man lägger upp Zoom-mötet kan det vara bra att tänka på att välja att alla deltagare ska komma in med mikrofon och kamera automatiskt avstängd till att börja med, om det inte är så att man vill ha interaktion.

  4. Bestäm vilken plattform du ska använda för att registrera anmälningar och skapa en registreringssida där. Om du har tänkt spela in webinaret och deltagarna kommer att synas eller höras på filmen, skriv det här.
    Jag jobbar oftast med simplesignup.se som jag tycker är ett smidigt verktyg med de funktioner jag behöver. Om du inte tar betalt för ditt evenemang så är det gratis att använda Simplesignup.

  5. Skapa en landningssida för webinaret på din hemsida, med länk till registreringssidan. En landningssida är en webbsida där du bara skriver om webinaret och sedan driver all trafik från kampanjen till. Googla på landningssida eller landning page för tips på hur den ska utformas.

  6. Skapa en plan för ett antal inlägg i sociala medier där du på olika sätt pratar om och bjuder in till webinaret, med länk till landningssidan.

  7. Bjud in till webinaret via mail, med länk till landningssidan. Förhoppningsvis så har du redan en e-postlista. Annars sätt dig med ditt e-postprogram och samla ihop adresser till personer du tidigare haft kontakt med och som kan vara intresserade av webinaret. Du kan bjuda in via ditt vanliga e-postprogram eller så kan du skapa en finare inbjudan i ett verktyg för e-postlistor. Jag använder ofta Mailchimp, du kan starta med deras gratisversion och sedan lätt byta upp dig om du behöver fler funktioner eller får för många kontakter för gratisversionen. Tänk på att det finns lagar kring e-postmarknadsföring.

  8. Annonsera på Facebook och Instagram. Helst ska du skapa annonser i olika format och använda Metas verktyg ads manager. Har du aldrig gjort detta tidigare så kan du antingen lägga ett antal timmar på att lära dig (värdefull kunskap och det finns massor av information både på Metas egna sidor och på Youtube), eller ta hjälp av någon som jobbar med annonsering. Eller, så kör du den enkla varianten att göra vanliga inlägg på Facebook och Instagram och sedan trycka på sponsra-knappen.

  9. Försök att hitta andra kanaler, utöver dina egna, där du kan bjuda in till ditt webinar. Kan du få kollegor i branschen att tipsa i sina kanaler? Finns det Facebook-grupper för ditt ämne? Har din kommun en evenemangskalender?

  10. Skicka ut påminnelser till alla som har anmält sig, någon dag innan och precis innan webinaret, med länk till webinaret. Du kan skicka mail till alla anmälda via Simplesignup. Vill du göra ett snyggare utskick så laddar du ner en lista med de anmälda och lägger in deras adresser i det program som du väljer.

  11. Under webinaret, berätta i början hur det kommer att gå till. Om du spelar in, säg det och säkerställ att alla godkänner detta (annars be dem att lämna) om det finns risk att de syns eller hörs. Berätta om du kommer att ta emot frågor och i så fall om du vill att man ställer dem i chatten eller om man ska slå på sin kamera och mikrofon (olika plattformar har olika möjligheter). Ha gärna en assistent med under webinaret som kan hålla koll på chatten och om deltagare behöver släppas in i mötet (en del kommer sent, andra får tekniska problem och kastas ut och måste släppas in igen).

  12. Gör eventuell redigering av filmen, om du har spelat in webinaret. Lägg upp den på Youtube, eller om du har tillgång till annan plattform, och markera den som privat så att endast de som har tillgång till länken kan se den. Skicka ut länken tillsammans med eventuella erbjudanden via mail till dina deltagare.

Klart!

Busenkelt, eller hur?

Vill du ha hjälp?

Jag förstår att det känns som mycket att hålla reda på i början, men jag hoppas att den här listan i alla fall kan hjälpa dig att hålla koll på alla steg du behöver ta. Om du kommer att hålla många och stora webinar så finns det bättre verktyg än de som jag har listat här ovan, men de här tipsen är tänkta för dig som är helt ny och vill testa i liten skala till att börja med.

Känns det fortfarande kämpigt? Kontakta mig om du vill ha hjälp. Jag är med dig från start till mål och fungerar även som assistent under själva webinaret. Hur många timmar du behöver köpa av mig beror på om du gör en del av jobbet själv och hur mycket förberett material du har, eller om du vill ha hjälp med allt. Jag kan också coacha dig kring hur du ska lägga upp själva innehållet i webinaret för att det ska leda till sälj.

Här hittar du mina priser. Baspaketet brukar vara lagom för ett webinar med för- och efterarbete.

Kontakta mig här.


Föregående
Föregående

Så blir du framgångsrik i eget företag

Nästa
Nästa

5 sanningar om rädsla